Friday 6 November 2015

KURSUS AMALI PENGURUSAN JENAZAH TINGKATAN 3- SHAREH DAN AMIRUL


2 November 2015 -Mati itu adalah pasti. Tujuan manusia dilahirkan di dunia adalah untuk mati. Kehidupan kita ibarat jalan raya. Tidak kira sepanjang mana jua jalan itu pasti akan mati juga ia. Tidak kira di mana sahaja seseorang itu bersembunyi, dia tetap tidak dapat lari daripada kematian. Kematian menyedarkan manusia bahawa ada yang lebih berkuasa daripada mereka. Oleh itu, mereka  akan sentiasa beribadat kepada kepada tuhan. Sebagai seorang muslim, penting untuk kita mengetahui bagaimana pengurusan jenazah dilaksanakan meskipun hukum meguruskan jenazah ialah fardhu kifayah iaitu wajib ke atas salah seorang penduduk kawasan itu sahaja tetapi jika tidak dikerjakan oleh salah seorang penduduk di kawasan itu, maka berdosalah keseluruhan penduduk . Oleh hal demikian , pihak SMK Jitra telah mengadakan kursus amali pengurusan jenazah bagi pelajar tingkatan 3 .

Program ini dimulakan pada waktu 8.30 pagi bertempat di surau SMK Jitra. EN . SALAHUDDIN BIN OSMAN , TUAN HAJI MAT ISA BIN MAHMUD DAN PN. HASNAH BINTI YAACOB dari Masjid Kodiang yang mempunyai banyak pengalaman dalam bidang pengurusan jenazah telah dijemput untuk memberi pencerahan kepada para pelajar .

Model jenazah lelaki : MUHAMMAD AFIF BIN NORHISHAM
Model jenazah wanita : IZZAH AMELIA BINTI KASWADINATA

Program ini dijalankan seperti yang berikut :

8 pagi       : Semua pelajar berkumpul dan diberikan taklimat ringkas oleh Ustaz Badrul bin                    Hisham di surau sekolah.
8.30 pagi   : Pengurus yang dijemput telah hadir lalu menunjukan demonstrasi ringkas                          sebelum program dimulakan .
9.45 pagi   : Para pelajar diberikan rehat .
9.50 pagi   : Proses menyediakan kain kafan bagi model jenazah .
10.15 pagi : Proses memandikan jenazah dijalankan .
10.45 pagi : Proses mengkafankan jenazah
11.30 pagi : Proses menyembahyangkan jenazah dimulakan dan diimamkan oleh                                    MUHAMMAD SHAKIRIN
12.00 tengah hari : Bacaan tahlil dimulakan dan  dipimpin oleh MUHAMMAD AMMAR                                        QAYYUM
12.30 tengah hari : Diadakan soalan kuiz bagi menguji kefahaman para pelajar                                                 tentang aktiviti yang dijalankan.       
1.30 petang           : Majlis bersurai .


PERHARGAAN

Terima kasih kami ucapkan kepada semua yang telah menjayakan sesi pembelajaran kami pada masa itu. Ilmu yang telah kami perolehi amat banyak dan pasti akan kami praktikan suatu masa nanti..


TUAN HAJI MAHMUD (PAK NGAH CAA) MENUNJUK CARA-CARA MEMOTONG KAIN KAFAN
MODEL JENAZAH (IZZAH AMELIA BINTI KASWADINATA) SEDANG DIKAFANKAN OLEH PARA PELAJAR PEREMPUAN

TUAN HAJI MAT ISA BIN MAHMUD ( PAK NGAH CAA) SEDANG MEMBERI PENERANGAN KEPADA PARA PELAJAR


No comments:

Post a Comment

MAJLIS WATIKAH PELANTIKAN BAKERS 2024

[ 21 April 2024 ] Bertempat di Dewan Ibnu Sina, SMK Jitra telah berlangsungnya Majlis Watikah Pelantikan Bakers 2024. Semoga para bakers SMK...