Saturday 14 October 2017

PERSARAAN ENCIK ZAKARIA BIN SAID - NABIL

20.9.2017 - Tarikh tersebut merupakan hari perginya seorang permata yang sangat bernilai untuk SMK Jitra. Encik Zakaria bin Said akhirnya bersara dari SMK Jitra setelah 22 tahun menabur bakti di sini. Beliau mengajar subjek Kemahiran Hidup dan juga merupakan seorang guru disiplin sehingga bersara. Selama 22 tahun beliau tidak pernah jemu memerah keringat mencurahkan ilmu buat para pelajar SMK Jitra. Beliau memilih untuk tidak berpindah dari SMK Jitra sejak 22 tahun lalu kerana rasa sayangnya terhadap suasana di sini. Satu majlis perpisahan telah diadakan pada hari yang penuh dengan kesedihan tersebut. Semua guru dan pelajar hadir didewan Ibnu Sina yang penuh bersejarah untuk mendengar ucapan Cikgu Zakaria buat kali terakhir. Beliau merupakan salah seorang guru yang sangat dikenali di SMK Jitra. Encik Zakaria juga dikenali dengan panggilan 'Pak Ya' dalam kalangan murid dan guru.

Cikgu Zakaria bersama Pengetua SMK Jitra.


Encik Zakaria bin Said memilih opsyen Seni Perusahaan semasa melanjutkan pelajaran. Namun, beliau memilih untuk mengajar subjek Kemahiran Hidup kepada pelajar menengah bawah iaitu Tingkatan 1, 2 dan 3. Cikgu Zakaria merupakan seorang guru disiplin yang tegas demi mendidik pelajar menjadi insan yang berdisiplin dalam hidup. Cikgu Zakaria sangat mementingkan disiplin kerana beliau mengangap ia merupakan satu kunci untuk mendidik pelajar  supaya berjaya. Namun, Cikgu Zakaria menganggap para pelajar seperti anak beliau sendiri kerana beliau sangat mudah didekati oleh para pelajar. Beliau mudah untuk bermesra dengan pelajar lain tanpa memilih kasih. Sebagai tamsilannya, Cikgu Zakaria merupakan seorang guru yang sangat sukar untuk diganti akibat ilmu dan budi bahasanya. Akhir kata, kami warga SMK Jitra mendoakan kesihatan cikgu dan semoga sentiasa murah rezeki.


Cikgu Zakaria memberi ucapan semasa majlis persaraannya.






No comments:

Post a Comment

MAJLIS PERSARAAN CIKGU ROSMAWATI BINTI JUMAAH

[ 4 April 2024 ] Pada hari khamis yang lalu telah berlangsungnya Majlis Persaraan salah seorang pendidik yang terunggul SMK Jitra iaitu Cikg...