Monday 1 October 2012

Berjaya atau Gagal?

Musim peperiksaan kembali lagi. Bagi calon-calon PMR,SPM dan STPM tentunya perlu bersedia dari sudut mental dan fizikal. Tetapi tidak kurang juga, kata-kata semangat dan ayat motivasi haruslah sentiasa berlegar di fikiran agar kita tidak mudah mengalah untuk berjuang sehingga tamat peperiksaan. 
Tips untuk kekal dalam motivasi adalah sentiasa ingat 'prinsip hidup' atau kata-kata yang kita buat sendiri. sebagai contoh "Ya, Aku Boleh" atau " Aku perlu baca buku untuk dapat 9A" dan sebagainya. sebagai pelajar, kita perlu ada kata-kata semangat atau ayat motivasi bagi membangkitkan semangat menghadapi peperiksaan.

Jangan cepat mengalah, supaya kita tidak kalah. Ingat! kegagalan hari memberi penyesalan untuk hari esok dan selamanya. Ayuh! Bangkit dan teruskan berjuang. Kejayaan atau kegagalan berpunca dari diri kita sendiri. Kejayaan dan kegagalan adalah suatu pilihan. Kita yang pilih, untuk gagal,atau berjaya. Sentiasa bertanya pada diri sendiri, "kalau saya berjaya,apa saya dapat", "kalau saya gagal,apa saya dapat" dan "kalau saya berjaya dengan cemerlang, apa yang saya dapat". 

Selamat Maju Jaya.
Kita menuju ke puncak kejayaan!

No comments:

Post a Comment

MAJLIS WATIKAH PELANTIKAN BAKERS 2024

[ 21 April 2024 ] Bertempat di Dewan Ibnu Sina, SMK Jitra telah berlangsungnya Majlis Watikah Pelantikan Bakers 2024. Semoga para bakers SMK...