Sunday 27 April 2014

BSMM DAERAH KUBANG PASU- Afiqah


Pada 3-5 April yang lalu, seramai 13 orang ahli BSMM telah menyertai Perkhemahan Asas Bulan Sabit Merah Malaysia Peringkat Belia Sekolah Menengah  Daerah Kubang Pasu  yang diadakan di Kem Paya Pahlawan. Mereka ke Kem Paya Pahlwan tersebut dengan menaiki empat buah kereta para guru BSMM iaitu Pn.Hazliza bt Hashim, En.Ahmad Jalaluddin bin Omar, Pn.Zawiyah bt Othman dan Puan Nabilah bt Osman.



Setibanya di sana, mereka diarahkan untuk mendirikan khemah masing-masing. Setelah itu pada malamnya pula mereka dibahagikan kepada 10 buah kumpulan yang mempunyai ahli dalam lingkungan 21-23 orang ahli dari pelbagai sekolah. Mereka telah diarahkan untuk membina sebuah bangunan yang melambangkan cirri-ciri BSMM menggunakan straw.


Keesokan harinya pula, mereka diajar cara-cara untuk berkawad oleh guru-guru di sana. Pada petang itu pula, mereka diajar definisi Pertolongan Cemas, cara-cara untuk menggunakan ‘stretcher’, cara-cara membalut kain anduh dan cara-cara melakukan CPR. Banyak ilmu yang disampaikan oleh para fasilitor dan guru kepada para pelajar. Malam hari itu pula diisi dengan persembahan dari setiap kumpulan seperti menyanyi dan berlakon. Para peserta kelihatan gembira sepanjang malam tersebut.


Pada hari terakhir perkhemahan tersebut pula, para peserta menyertai Pertandingan Kembara. Banyak aktiviti-aktiviti menarik yang telah disediakan.  Pertandingan ini telah memberikan pengalaman baru kepada kebanyakan para peserta. Selain itu, Pertandingan Kawad Kaki juga diadakan. Setiap kumpulan diarahkan untuk menghantar 5 orang wakil untuk menyertai pertandingan tersebut.
Selesai sahaja semua pertandingan tersebut, tibalah masa untuk penyampaian hadiah. Para peserta dari SMK Jitra telah Berjaya memenangi beberapa buah pertandingan yang diadakan. Senarai nama peserta tersebut ialah

1.       Johan Pertandingan Kembara
Nazirah bt Mohd Izmari
Noor Izatie bt Azizan

Naib Johan Pertandingan Kembara
Nur ‘Ain ‘Afifah bt Zainal Abidin

2.       Johan Pertandingan Kawad Kaki
Nor Athiqah bt Rozali
Atikah Fadhlah bt Abu Bakar

Naib Johan Pertandingan Kawad Kaki
Julia Farzana bt Mohd Nazri
Sharifah Ainul Syazwani bt Syed Azman

3.      Persembahan Terbaik
Nurul Syahidah bt Shuhaimi

Peserta perempuan terbaik juga telah dipilih daripada SMK Jitra iaitu Nor Athiqah bt Rozali. Tahniah diucapkan kepada para peserta dan juga para guru. Perkhemahan ini sememangnya telah memberikan pengalaman yang baru dan telah mengeratkan ukhuwah sesama peserta.

No comments:

Post a Comment

MAJLIS BACAAN YASSIN MEGA DAN KHATAM AL-QURAN KALI PERTAMA TAHUN 2024

[ 21 Mac 2024 ] SMK Jitra telah mengadakan Majlis Bacaan Yassin Mega dan Khatam Al-Quran kali pertama pada tahun 2024. Majlis ini diadakan d...