Thursday 28 April 2016

KARNIVAL DAKWAH SEKOLAH-SEKOLAH MALAYSIA (KPM) (KDSSM) 2016 PERINGKAT PKG TUNJANG & DAERAH KUBANG PASU - Maryam

4 April 2016 - Karnival Dakwah Sekolah - Sekolah Malaysia Peringkat PKG Tunjang telah berlangsung dengan jayanya di SMK Bandar Baru Darulaman. Karnival Dakwah adalah program berbentuk pertandingan yang dilaksanakan oleh Pengurusan Dakwah dan Syiar Islam, Bahagian Pendidikan KPM yang mengabungkan beberapa program dalam satu program khas yang meliputi acara dari Tadarus al-Quran (MTQSS), Festival Nasyid Sekolah - Sekolah (FNSS), Majlis Ihtifal Sekolah -  Sekolah (MISS) dan Karnival Dakwah Orang Asli Sekolah-sekolah. Karnival Dakwah Sekolah - Sekolah KPM diadakan bertujuan untuk meningkat Kecemerlangan dalam kalangan pelajar serta penghayatan mereka terhadap Syiar islam. Tema karnival ini ialah “Membina Ilmu Menyempurnakan Akhlak”Pada peringkat PKG, kategori yang dipertandingkan ialah Tilawah al-Quran (L), Tilawah al-Quran (P), Hafazan (L) dan Hafazan (P).

Bahagian yang dimenangi oleh peserta - peserta SMK Jitra:
  • Johan Tilawah al Quran (L)  - Mohd Faris Bin Osman
  • Tempat ketiga Tilawah al Quran (P) – Aufa Binti Abdul Rahim
  • Tempat ketiga Hafazan (P)  - Annamirah Binti Ulon Azmi


9 April 2016 - Karnival Dakwah Sekolah - Sekolah Malaysia (KPM) (KDSSM) Peringkat Daerah Kubang Pasu telah diadakan di SMK Jitra yang merupaka tuan rumah bagi program ini. Persatuan yang terlibat dalam karnival ini ialah Persatuan Bahasa Arab, Persatuan Ulul Albab dan Persatuan Agama Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Jitra. Bahagian yang dipertandingkan pada peringkat Daerah Kubang Pasu ialah Nasyid (Menengah), Tilawah al Quran (Menengah dan Rendah), Hafazan (Menengah dan Rendah), Qiraatus Saba’ah dan Kalamatus Sobah.

Keputusan pertandingan :
  • Tempat ketiga (Kalamatus Sobah) - Aida Adriana Binti Abd Aziz
  • Naib johan (Qiraat Saba'ah) - Muhammad Alif Aiman Bin Mahadzir
  • Tempat ketiga (Tilawah al-Quran) - Mohd Faris Bin Osman
  • Sagu hati (Nasyid) - Voice 4U
Kalamatus Sobah
Tilawah al-Quran
Qiraat Saba'ah
Nasyid

No comments:

Post a Comment

MAJLIS BACAAN YASSIN MEGA DAN KHATAM AL-QURAN KALI PERTAMA TAHUN 2024

[ 21 Mac 2024 ] SMK Jitra telah mengadakan Majlis Bacaan Yassin Mega dan Khatam Al-Quran kali pertama pada tahun 2024. Majlis ini diadakan d...